Névnap

Ma 2017. november 25., szombat, Katalin napja van. Holnap Virág napja lesz.

Eseménynaptár

A naptárban fehér keretben szereplő napok jelölik az eseményeket
november
H K Sz Cs P Sz V
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Hírlevél

Oldal ajánlás

Újpest Kártya

Újpest Kártya

Ismerje meg!

Széll Kálmán Terv: intézkedések az államadósság csökkentésére

Ki olvas minket?

Oldalainkat 24 vendég böngészi
Élhetőbb várost, de nem így Nyomtatás E-mail
2009. május 21.
Július elejétől augusztusig valóban több főút egy-egy sávjának lezárásával szeretné rávenni a főváros vezetése az autósokat, hogy váltsanak tömegközlekedésre vagy kerékpárra – erősítette meg Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes a terv létezését. Az ötletgazda a Levegő Munkacsoport.Az ellenzék és az SZDSZ másik része őrültségnek tartja a tervet. Vitézy Dávid, a VEKE szakembere és a belvárosi embereket képviselő V. kerületi önkormányzat szerint valóban szükséges a belső kerületek autóforgalmának csillapítása, de nem így.

 

 


A lázálmok helyett a felszíni tömegközlekedést kellene rendbe tenni (Fotó: Hegedüs Róbert)

 

 

Hétfőn tárgyal a főpolgármesteri kabinet, és május 30-án dönthet a Fővárosi Közgyűlés arról a forgalomkorlátozási tervről, amelynek részleteit az Origo.hu hírportál szellőztette meg, és amelynek értelmében a legforgalmasabb utakon sávlezárásokkal, illetve mesterségesen előidézett dugókkal szeretnék eltántorítani a városvezetők a fővárosiakat és a fővárosban közlekedőket attól, hogy autóba üljenek. Egy teljes sávot vennének el az autósoktól mindkét irányban a Kossuth Lajos utcában, kétszer egysávosra szűkítenék a Hegyalja utat, a pesti alsó rakpart Roosevelt tér és az Erzsébet híd közötti részét, kétszer kétsávos lenne az Üllői út Nagyvárad tér és Ferenc körút közötti szakasza, és a Bajcsy-Zsilinszky út is.

"A városvezetésnek az ilyen lázálmok helyett elsősorban azzal kellene foglalkoznia, hogy rendbe hozza a katasztrofális állapotban lévő felszíni tömegközlekedést" – mondta el lapunknak Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közlekedésfejlesztés munkacsoportjának vezetője. – A város utcáin naponta három-négyszáz autóbusz marad az utakon, tehát nincs is meg a feltétele annak, hogy átállítsák tömegközlekedésre az autósokat. Ezzel semmit sem lehet rendbe hozni. A mesterséges dugók kialakítása hozzájárulhat ahhoz, hogy tisztább legyen a belváros levegője, de folyamatos torlódásokra kell számítani. A felszíni tömegközlekedés állapotát is tükrözi, hogy ebben az esetben a buszok is a torlódásokban araszolnak majd."

 

A kezdeményező párttársa elhatárolódik


Minden ésszerűséget és szakmaiságot nélkülöz az az elképzelés, hogy a nyáron egy hónapra mesterséges lezárásokkal kényszerítsék tömegközlekedésre és biciklihasználatra az autósokat a fővárosban – mondta el Lakos Imre, az ötletgazda SZDSZ-es főpolgármester-helyettes frakciótársa, fővárosi közlekedési tanácsnok. Lakos Imre a városüzemeltetési bizottság elnökeként is elhatárolódott az elképzeléstől, amelyet nem is hoztak a testület tudomására. Wintermantel Zsolt (Fidesz), a bizottság alelnöke a Magyar Hírlapnak arról számolt be, hogy a testület következő ülésére rendkívüli tájékoztatást kért a tervekről. Wintermantel elképesztőnek tartja, hogy ismét a sajtóból kellett értesülniük a bizottság illetékességébe tartozó, a városvezetés elé kerülő szakmai javaslatról. Meggyőződése, hogy útlezárásokkal hatékonyan nem javítanak a forgalmi helyzeten, kényszerítés helyett ösztönözni kellene az autósokat a közösségi közlekedés igénybevételére. (ZSP)

 

Az ilyen jellegű forgalomkorlátozást kezdeményező Levegő Munkacsoport bízik a kísérletinek szánt akció sikerében. Lukács András, a szervezet elnöke lapunknak elmondta, hogy óriási dugók vannak a városban naponta, ők épp ezt szeretnék megszüntetni kezdeményezésükkel. "Évente kétezren halnak meg Budapesten a légszennyezés miatt, és a százezret is meghaladja a megbetegedések száma. A tervezett forgalomkorlátozások a fővárosi közlekedés mindössze három százalékát érintik, de ezt csak egy kísérletnek szánjuk. Stockholmban volt arra példa, hogy fél évre bevezették a dugódíjat, majd miután megszüntették, népszavazást tartottak arról, hogy visszaállítsák-e. A voksoláson a többség a dugódíj mellett szavazott, igaz, ott akkor ebben az időszakban kettőszáz új autóbuszt állítottak forgalomba. A kísérlet után mi is látni fogjuk, hogy mit csináltunk jól, és mit rontottunk el" – mondta Lukács András.

A Levegő Munkacsoport is egyetért azzal, hogy a tömegközlekedés tarifarendszerével és járműveinek műszaki állapotával komoly problémák vannak, az árakat mindenképp ésszerűsíteni, csökkenteni kellene.
"Érdekes körülmény, hogy a városvezetés kiválasztotta a neki kedves civilszervezeteket, és azokkal egyeztet az ilyen jellegű magasztos elképzelésekről, a VEKE-t pedig meg sem kérdezték, pedig a szervezet kifejezetten a tömegközlekedéssel foglalkozik – panaszolta Vitézy Dávid. – Így mi csak utólag kommentálhatjuk a tervezett intézkedéseket."

A forgalomkorlátozásokkal érintett V. kerület, Belváros-Lipótváros önkormányzatának sajtóosztálya tegnap arról tájékoztatta lapunkat, hogy hivatalos információ még nem érkezett hozzájuk a mesterséges dugók kialakításának terveiről, de aggályosnak tartják, hogy pont a nyári lezárások idején kísérletezzen a főváros. A kerület Főutca programjába beleillik a csillapított forgalom, több zöld felület, csökkent zaj- és légszennyezés elérését célul tűző kezdeményezések, de hivatalos tájékoztatás hiányában egyelőre nem tudják megítélni, hogy a kezdeményezés mennyire egyeztethető össze ezzel a projekttel.

 

(MagyarHírlapOnline)

 

Már nem lehet hozzászólni a cikkhez.