Névnap

Ma 2017. október 17., kedd, Hedvig napja van. Holnap Lukács napja lesz.

Eseménynaptár

A naptárban fehér keretben szereplő napok jelölik az eseményeket
október
H K Sz Cs P Sz V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Hírlevél

Oldal ajánlás

Újpest Kártya

Újpest Kártya

Ismerje meg!

Széll Kálmán Terv: intézkedések az államadósság csökkentésére

Ki olvas minket?

Oldalainkat 98 vendég böngészi
4-es metrót, mindhalálig! Nyomtatás E-mail
2009. november 03.

Bár pénze nincs rá, a főváros mégis elkezdi a 4-es metró második szakaszát. A Fidesz az Európai Unió támogatási döntésétől függően folytatná a projektet, a civilek gyorsvillamost építenének helyette.

 

Fejest ugrik a főváros a 4-es metró 167 milliárd forintba kerülő második szakaszába, jóllehet nincs meg hozzá a fedezete, s az Európai Unió támogatása pedig kétséges. Ettől függetlenül így döntött a Fővárosi Közgyűlés koalíciós többsége. A 4-es metró folytatását határozati javaslatba csomagolták, amely felhatalmazza a főpolgármestert, kezdjen tárgyalásokat a kormánnyal, hogy minősítse kiemelt projektté a beruházást. Az előterjesztésben azonban az is szerepel, hogy 2009 végéig le kell hívni a szerelvényvásárlási opciót a 4-es metró járműveit gyártó Alstomtól.


Ezzel gyakorlatilag elindítják a járművek beszerezését. További határidőt is szab a határozat: 2010 elejéig ki kell írni a beruházás közbeszerzési pályázatait. Információink szerint a szakemberek már gőzerővel dolgoznak a tenderek szövegezésén, összeállításán. Mindez azt jelentené, a főváros úgy vállal kötelezettségeket és folytatja a projektet, hogy van rá pénze.

 


A városvezetés a metrótörvénnyel hozakodik elő, amely a költségeket 79-21 százalék arányban szórja szét az állam és a főváros között. Csakhogy a törvényben rögzített 264 milliárdos összköltséget már jócskán felülmúlta a projekt, s jelenleg nagyjából 534 milliárdnál tart. Az Európai Unió a Keletitől a Kelenföldi pályaudvarig tartó első szakaszt 180 milliárddal támogatja a remélt 250 milliárd helyett, a két szakaszra tehát nagyjából 350 milliárdot kell kifizetnie az államnak és a fővárosnak.

 

A Keletitől a Bosnyák térig érő második szakasz átadását Demszky Gábor főpolgármester 2014 végére tervezi, igaz, még az első szakasz 2013-as átadása sem biztos. A sietséget azzal indokolják, hogy a második ütem még beleférjen az unió 2007–2013-as támogatási programjába.


Wintermantel Zsolt (Fidesz) a közgyűlési vitában hevesen érvelt a kapkodó döntéshozatallal szemben. Módosító indítványában azt javasolta, addig ne kezdjék el a tendereztetést, a főváros ne vállaljon kötelezettségeket, amíg nem biztos az EU támogató döntése. Javaslatát – az előterjesztő Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettessel az élen – leszavazta a koalíció.


Radikálisabb álláspontot képvisel a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A civilszervezet a második szakaszban gyorsvillamos-hálózatot építene a Keleti pályaudvartól a Bosnyák tér érintésével Újpalotáig, felhasználva a Thököly úti sínpályát. Számításaik szerint, járművekkel együtt, negyvenmilliárd forintból kijönne a beruházás. A VEKE indoklásában figyelmet arra, hogy a városvezetés által erőltetett második ütemmegtérülését jelző költség-haszon mutató mindössze 0,5 százalék.


Az Európai Unió szabályai úgy rendelkeznek, hogy ennek az értéknek el kell érnie az egy százalékot, egyébként nem kaphat támogatást egy közlekedésfejlesztési projekt. Vagyis a főváros eleshet az uniós finanszírozástól. Ennek megfelelően a főváros saját pénzéből építheti meg a négymegállós metróvonalat olyan szakaszon, ahol a piros 7-es busz kétszer áll meg, ráadásul zavartalanul roboghat a buszsávban.

 

(MagyarHírlapOnline - Zsidai Péter) 

 

 

Már nem lehet hozzászólni a cikkhez.