Névnap

Ma 2017. december 15., péntek, Valér napja van. Holnap Etelka és Aletta napja lesz.

Eseménynaptár

A naptárban fehér keretben szereplő napok jelölik az eseményeket
december
H K Sz Cs P Sz V
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Hírlevél

Oldal ajánlás

Újpest Kártya

Újpest Kártya

Ismerje meg!

Széll Kálmán Terv: intézkedések az államadósság csökkentésére

Ki olvas minket?

Oldalainkat 47 vendég böngészi
Az Országgyűlésből jelentjük #64 Nyomtatás E-mail
2013. július 06.

 

Az országgyűlési képviselők választásáról szóló javaslat célja, hogy a jogbiztonság és a választások tisztasága elvének maradéktalan betartása érdekében lehetőséget biztosítson az Országgyűlésnek arra, hogy az egyéni választókerületek területi beosztásának módosítását az esetlegesen felmerülő jogtechnikai vagy lehatárolási pontatlanságok kiküszöbölése miatt 2013. július 15-ig elvégezhesse.

 

***

Az Európai Parlament által elfogadott Tavares-jelentés egyszerre jelent durva hatáskörelvonást és hatáskör-túllépést. Hatáskörelvonást, mert a Szerződések őre nem az Európai Parlament, hanem a Bizottság, ezért az Európai Uniós intézmények közül az Európai Bizottság jogosult fellépni minden olyan esetben, amikor az Európai Unió vagy annak bármely intézménye azt vélelmezi, hogy valamely nemzeti szabályozás közösségi jogot sért. Hatáskör-túllépést, mert a jelentés számtalan olyan megállapítást tesz, amely kizárólag a nemzeti törvényhozás tárgya és különösen azért, mert olyan intézményt állít fel a vélelmezett közösségi jogsértések vizsgálatára, mely az alapító szerződésekben nem létezik.

 

Az Európai Parlament által elfogadott Tavares-jelentés nem csupán valótlan és sértő állításokat fogalmaz meg Magyarországról, de durván megsérti a közösségi jogot, amikor az Európai Unióra át nem ruházott hatáskört a Szerződésekben nem létező testületre telepít. A hatalommal való önkényes visszaélés és a nemzeti szuverenitással ellentétes közösségi jogsértés ezen egyedülállóan durva példájára a magyar Országgyűlés – a szubszidiaritás elvére is figyelemmel – saját hatáskörében eljárva ezen határozattal hívja fel a magyar és az európai közvélemény figyelmét.

 

***

Egyes közszolgáltatások ellátásáról és az ezzel összefüggő törvénymódosításokról szóló javaslat három törvényt módosít:

 

1. A hulladékról szóló törvény (a továbbiakban: Ht) szerint a települési önkormányzat a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátását a közszolgáltatóval kötött szerződés útján biztosítja. Jelenleg nincs arra az esetre szabályozás, ha a településen a közszolgáltatás bármelyik szerződő fél jogellenes tevékenysége folytán, vagy a közszolgáltató kiválasztására irányuló, a Ht.-ben körültekintően szabályozott eljárás eredménytelensége miatt átmenetileg szünetel. Ezt a szabályozási hiányosságot kívánja pótolni a törvényjavaslat. A szolgáltatás szünetelése esetén a települési önkormányzat haladéktalanul tájékoztatja a kormányrendeletben kijelölt állami szervet, amely 15 napon belül hatósági eljárás keretében közérdekű szolgáltatót jelöl ki, amely az érintett területre irányadó közszolgáltatási díj fejében köteles elvégezni a szolgáltatást (ideiglenes ellátás). Ha az egészségügyi állami szerv határozattal járványveszélyt vagy súlyos közegészségügyi kockázatot állapít meg, a kijelölt állami szerv gondoskodik a munka megszervezéséről és elvégzéséről (szükségellátás). Ennek keretében szállítóeszköz rendelkezésre bocsátására kötelezhető más település közszolgáltatója és a katasztrófavédelem.

 

2. Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvény szabályozza az útdíjfizetési kötelezettséget. A törvény felhatalmazást ad a mezőgazdasági termelők élő állat szállítása és a mezőgazdasági termények betakarítása idejére a mezőgazdasági termények szállítása esetére útdíjfizetési mentesség megállapítására. A mezőgazdasági termelők ágazati sajátosságából adódó alacsony jövedelmére tekintettel tartalmazza a törvényjavaslat a mentesség megállapítására irányuló hatósági eljárás illetékmentessé tételét.

 

3. A kőolajtermékek forgalmazásához kapcsolódó adók beszedése hatékonyságának növelése érdekében a behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló törvény (a továbbiakban: Kt.) előírta, hogy a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnek a Kt. hatálybalépésétől számított hat hónapon belül – 2013. október 1-jétől – üzemanyag-jelölő és -ellenőrző rendszert kell működtetnie. Tekintettel azonban arra, hogy e jelölőrendszer részletszabályai európai uniós notifikációs eljárásának időtartama akár a fél évet is elérheti, szükséges volt a jelölőrendszer működtetésének bevezetésére vonatkozó határidő pontosítása.

 

***

Az Alkotmánybíróság kimondta, hogy „az Országgyűlés házszabály-alkotási monopóliuma természetesen nem korlátlan: a szabad mandátum elvéből következik az az alkotmányos követelmény, hogy – a jelenleg hatályos törvény alapján lefolytatott országgyűlési választás eredményeként bejutott országgyűlési képviselők vonatkozásában – az olyan pártlistához tartozó országgyűlési képviselőket, amelynek pártlistája a valamennyi területi pártlistára leadott és országosan összesített érvényes szavazatok több mint öt százalékát megkapta, mindenképpen megilleti a képviselőcsoport létrehozásának joga. Az ilyen támogatottsággal rendelkező pártokhoz tartozó képviselők nem foszthatók meg attól a joguktól, hogy pártjuk frakcióját az Országgyűlésben létrehozzák és fenntartsák, akkor sem, ha az Országgyűlés a Házszabályban – más képviselők frakcióalakítási joga vonatkozásában, az Országgyűlés szervezetalakítási szabadságával élve – hatékonysági szempontok miatt a képviselőcsoport alakításához magasabb létszámot határozna meg.” A Határozati Házszabály módosítása a 10/2013. (IV. 25.) AB határozatnak való megfelelést szolgálja. Hatályba lépés 2013. szeptember 1-je.

 

***

Az országgyűlési képviselők választásáról szóló, elfogadott törvényjavaslat a jogbiztonság érvényesítése és az országgyűlési képviselők választásának törvényes lebonyolítása érdekében egyes országgyűlési egyéni választókerületek területének jogtechnikai és lehatárolási pontosítását tartalmazza. A módosítás elfogadására azért volt szükség, hogy az országgyűlési egyéni választókerületek területe egyértelműen meghatározható legyen, továbbá megfeleljen az országgyűlési képviselők választásáról szóló törvény azon rendelkezésnek, mely szerint az egyéni választókerületeket úgy kell kialakítani, hogy azok összefüggő területet alkossanak.

 

Szóljon hozzá!

A hozzászólásokat moderáljuk ezért kis késéssel jelennek meg az oldalon. Kérjük, kerülje a másokat sértő, személyeskedő, bántó, trágár stílusú kommentelést! Hozzászólása elküldése előtt ne felejtse el beírni az ellenőrző kódot. Amennyiben nem olvasható kódsort kapott, a frissítés feliratra kattintva kérhet új kódot.


Biztonsági kód
Frissítés