Névnap

Ma 2017. szeptember 24., vasárnap, Gellért és Mercédesz napja van. Holnap Eufrozina és Kende napja lesz.

Eseménynaptár

A naptárban fehér keretben szereplő napok jelölik az eseményeket
szeptember
H K Sz Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Hírlevél

Oldal ajánlás

Újpest Kártya

Újpest Kártya

Ismerje meg!

Széll Kálmán Terv: intézkedések az államadósság csökkentésére

Ki olvas minket?

Oldalainkat 47 vendég böngészi
MSZP-homokozóban a 4-es metró 210 milliárd forintja Nyomtatás E-mail
2010. január 06.
Mint ismert, közbeszerzési szabálytalanságok miatt a vártnál ötvenmilliárd forinttal kevesebbet ad az Európai Unió a 4-es metróra, ám december közepe óta lóg a levegőben a végül megítélt támogatás is. A211-213 milliárd forinthoz azért nem férhet hozzá Budapest, mert a Fővárosi Közgyűlés decemberben nem hagyta jóvá az ehhez szükséges szerződésmódosítást. Az ülést ugyanis a szocialisták csaknem egy napig a távolmaradásukkal bojkottálták, mire a módosításra került volna a sor, elfogyott az idő. A főpolgármester órákkal korábban hiába kérte az MSZP-t, viselkedjen felelősen, biztosítsa a határozatképességet a nélkülözhetetlen döntéshez. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által szabott határidőből emiatt kicsúszott a főváros. A Fidesz szerint ha kár éri Budapestet, minden felelősség a szocialistákat terheli, akik kényük-kedvük szerint pazarolják a fővárosiak pénzét, zsarolnak, megsértődnek, kivonulnak, a közgyűlésben úgy viselkednek, mint óvodások a homokozóban.

 



Elúszhatnak a 4-es metró milliárdjai továbbra sincs érvényes szerződése a fővárosnak a 4-es metró építéséhez felhasználható európai uniós támogatásról. A 857 millió euró hozzáféréséhez szükséges szerződés módosításáról nem tudott dönteni ugyanis decemberben a Fővárosi Közgyűlés, amelyet a szocialista frakció működésképtelenné tett. A Brüsszelben odaítélt 211 milliárd forint nélkül veszélyben van az óriásberuházás.

 

 

Még mindig nem kötötte meg a főváros a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel (NFÜ) azt a szerződést, amely alapján igénybe veheti az Európai Unió kohéziós alapjának támogatását a 4-es metró három éve tartó építéséhez. A Kelenföldi pályaudvar és Keleti pályaudvar közötti első szakasz 2008-as támogatói szerződését december közepén kellett volna módosítani az NFÜ iránymutatása alapján. Csakhogy ez nem következett be, mivel a Fővárosi Közgyűlést még azelőtt berekesztette Demszky Gábor főpolgármester, hogy napirendre vehették volna az előterjesztést. Az ülést azért kellett félbevágni, mert a szocialista frakció majdnem egy napon át hiányzásával hátráltatta, határozatképtelenné tette a munkát. Már az előző napirendi pontról, az 1-es és a 3-as villamos meghosszabbításáról sem tudtak dönteni határozatképtelenség miatt december 16-án, este hétkor pedig meg kellett kezdeni a közmeghallgatást.

 

Demszky Gábor hiába hivatkozott arra december 17-én, a közgyűlés második napjának délelőttjén, hogy rendkívül fontos a döntés, az MSZP-frakció csak délután négy órára tért vissza a terembe.

 

Az EU szeptemberben hagyta jóvá a metró támogatását, de tizenegy metrószerződést szabálytalannak minősített, mert nem elszámolható kiadásokat tartalmazott. A városvezetés által remélt és hangoztatott
261 milliárd forintos uniós forrásból - amely az NFÜ-vel kötött eredeti, 2008-as támogatói szerződésben szerepel - így 211 milliárd forint lett. Az ötvenmilliárd forintos elvonás valamennyi állomást érinti. Az EU nem fizet ki egyes szerkezetalakítási, felszíni rendezési költségeket és a projektmenedzsment díját.

 

Wintermantel Zsolt (Fidesz), a főváros városüzemeltetési bizottságának alelnöke szerint kár is érheti a fővárost, mert nem tudták időben aláírni a módosítást: ,,Ha bebizonyosodik, a felelősség a szocialistákat terheli, akik saját homokozójuknak tekintik a Fővárosi Közgyűlést, ahol alkudozhatnak, zsarolhatnak, megsértődhetnek, a budapestiek pénzével kényük-kedvük szerint bánhatnak." A politikus emlékeztetett arra, hogy a nagy értékű beruházásokat vizsgáló eseti bizottság már foglalkozik az ötvenmilliárd forintos kár okaival. ,,Ha már 2006-ban döntöttek arról, hogy a főváros uniós pénzekre pályázik a metróhoz, miért az EU közbeszerzési szabályaival ellentétes, a versenyt megkerülő módon rendeltek szolgáltatásokat" - mondta Wintermantel.

 

,,Ha az NFÜ komolyan veszi magát, akkor nagy bajba kerülhet a projekt, mivel a főváros nem tudta tartani az Európai Bizottság által előírt határidőt a szerződés megkötésére" - jelentette ki lapunknak Vitézy Dávid. A BKV felügyelőbizottságának volt tagja szerint a szerződés módosítása nélkül az egész beruházás veszélyben van, mivel nem áll rendelkezésre az uniós támogatás.


(Magyar Hírlap)

 

Már nem lehet hozzászólni a cikkhez.