Névnap

Ma 2017. szeptember 24., vasárnap, Gellért és Mercédesz napja van. Holnap Eufrozina és Kende napja lesz.

Eseménynaptár

A naptárban fehér keretben szereplő napok jelölik az eseményeket
szeptember
H K Sz Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Hírlevél

Oldal ajánlás

Újpest Kártya

Újpest Kártya

Ismerje meg!

Széll Kálmán Terv: intézkedések az államadósság csökkentésére

Ki olvas minket?

Oldalainkat 35 vendég böngészi
Az Országgyűlésből jelentjük #67 Nyomtatás E-mail
2013. szeptember 25.

 

A Kormány az Alkotmánybíróság, Az Európai Bizottság és a Velencei Bizottság által megfogalmazottakra is tekintettel a vallási közösségek helyzetének megnyugtató rendezésére, a politikai hirdetések szélesebb körű közzétételének biztosítására, a bíróságok igazgatásával összefüggő alaptörvényi garanciák növelésére tett javaslatot az Alaptörvény ötödik módosításával, valamint indítványozta, hogy az eljáró bíróság kijelölésének jogintézménye helyett más módon legyen biztosítható a bíróságok egyenletes ügyterhelése.

 

***

 

A Magyar Nemzeti Bankról szóló javaslat célja a PSZÁF-t, mint a pénzügyi közvetítő rendszert felügyelő és ellenőrző hatóságot, az MNB feladat és hatáskörébe integrálni. Az integrációt az indokolja, hogy egy szervezet által hatékonyabban lehet ellenőrizni és koordinálni a pénzügyi közvetítőrendszert.

 

Összességében ugyanis megállapítható, hogy amennyiben egy intézményen belül integrálódik a monetáris stabilitási funkció és a pénzügyi felügyeleti és szabályozói tevékenység, az megkönnyíti az információáramlást, könnyebbé teszi a két terület koordinációját és az együttműködés is hatékonyabbá válik. A monetáris politika és a pénzügyi felügyeleti tevékenység során felmerülő érdekkonfliktusok feloldása is könnyebbé tehető, amennyiben azt egy intézményen belül lehet kezelni, s nincs szükség külső, intézmények közötti egyeztetésre.

 

Az új szabályrendszer a piaci szereplők számára nem fog lényeges változást jelenteni, ugyanis az új szabályozás lényegében átveszi a korábbi felügyeleti eljárási szabályokat.

 

A javaslat változatlanul hagyja az MNB hagyományos jegybanki feladatait, az MNB szervezete ugyanakkor kiegészül egy Pénzügyi Stabilitási Tanáccsal, amely az MNB mikro- és makroprudenciális feladataival kapcsolatos stratégiai kereteket határozza majd meg.

 

Értelemszerűen az MNB-re vonatkozó parlamenti ellenőrzés szabályai is módosulnak, hiszen a PSZÁF-re vonatkozó korábbi szabályok és tájékoztatási kötelezettségek megmaradnak.

 

***

A fémlopások száma az elmúlt években jelentősen nőtt, többek között gazdasági és kulturális károkat is okozva. A fémkereskedelemről szóló törvényjavaslat célja a jelentős gazdasági károkat okozó és a közszolgáltatások biztonságát fenyegető fémlopások és illegális fémkereskedelem visszaszorítása, valamint a kulturális javak védelme, a fenyegető fémlopások és illegális fémkereskedelem visszaszorítása.

 

A javaslat alapján a fémeket a fémkereskedők csak külön igazolás esetén vásárolhatják meg, amelynek köszönhetően javul az ellenőrzés és közvetve visszaszorulnak a kábellopások. Magánszemély esetén 3 m3 mennyiségben korlátozza a birtokban tartható mennyiséget, egyéb esetben igazolással kell rendelkeznie.

 

A fémkereskedelmi engedély határozott időre, legfeljebb 5 évre adható.

 

Az új szabályozásnak köszönhetően a szankciók szigorításával, illetve a bírság összegének növelésével visszaszoríthatóak az illegálisan tevékenykedő fémkereskedők. A fémkereskedelmi hatóság akár 5 millió forint bírsággal is sújthatja azt a kereskedőt, aki fémkereskedelmi engedélyköteles anyagot a szabályokat megsértve hasznosít.

 

A tevékenység végzésének szigorítása mellett a legálisan működő fémkereskedőnek gazdasági előnyt is biztosít a javaslat: a 6 napos tárolási kötelezettség megszűnik, miközben az épületbontási tevékenység folytatásához, valamint a bérmunka keretében végzett tároláshoz a továbbiakban nem szükséges engedély.

 

A javaslat hatására rövid időn belül látványosan csökkenhet az illegális fémkereskedelem mértéke, valamint a fémlopások és a rongálások száma.

 

***

A nemzeti mobil fizetési rendszerről szóló hatályos jogszabály alapján a jelenlegi piaci megoldások a mobiltelefonnal fizetett parkolás és autópálya-matrica vásárlás terén az eddigi formában 2013. szeptember 30-ig használhatóak, és 2013. szeptember 30-át követően csak a Nemzeti Mobil Fizetési Zrt.-n keresztül vehető igénybe a szolgáltatás. A jelenlegi módosítás ezt a záró határidőt javasolta kitolni 2014. július 1-jére.

 

A nemzeti mobil fizetési rendszer éles indulásához elengedhetetlen az azt kiszolgáló, előzetesen tesztelt informatikai infrastruktúra, informatikai rendszer. Ennek előkészítése még a tavasz folyamán elkezdődött. A Kormány azonban júniusban úgy döntött, hogy a nemzeti mobil fizetési rendszert az elektronikus útdíj rendszer alapját jelentő informatikai rendszer továbbfejlesztésével kell kialakítani.

 

A rendszer kizárólagos jellegű éles indulásának javasolt dátuma 2014. július 1-je, ennek indoka:

  • ennél korábbi éles indulás esetén nagyobb a kockázata az esetleges üzemzavaroknak (pl. a mobiltelefonos parkolás üzemzavar esetén nem működne, vagy indokolatlan bírságok fordulhatnak elő);
  • hosszabb idő alatt stabilabb, alaposabban tesztelt rendszer hozható létre, az éles indulást követően várhatóan kevesebb hiba merülne föl;
  • a javasolt szövegezés ugyanakkor azt is megengedi, hogy nem kizárólagos jelleggel a rendszer vagy annak egyes elemei a jelenlegi piaci megoldásokkal párhuzamosan a 2014. július 1-jei véghatáridőnél korábban meginduljanak, ezzel is elősegítve az arra való hatékony felkészülést és az ügyfelek átállását.

 

 

 

 

Szóljon hozzá!

A hozzászólásokat moderáljuk ezért kis késéssel jelennek meg az oldalon. Kérjük, kerülje a másokat sértő, személyeskedő, bántó, trágár stílusú kommentelést! Hozzászólása elküldése előtt ne felejtse el beírni az ellenőrző kódot. Amennyiben nem olvasható kódsort kapott, a frissítés feliratra kattintva kérhet új kódot.


Biztonsági kód
Frissítés