Névnap

Ma 2017. szeptember 22., péntek, Móric napja van. Holnap Tekla és Líviusz napja lesz.

Eseménynaptár

A naptárban fehér keretben szereplő napok jelölik az eseményeket
szeptember
H K Sz Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Hírlevél

Oldal ajánlás

Újpest Kártya

Újpest Kártya

Ismerje meg!

Széll Kálmán Terv: intézkedések az államadósság csökkentésére

Ki olvas minket?

Oldalainkat 49 vendég böngészi
Nem kaptak engedélyt az új metrókocsik Nyomtatás E-mail
2010. augusztus 02.

Nem kapott végleges típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a francia Alstom metrókocsi, így fel kell bontani a fővárossal kötött mintegy hatvanötmilliárdos szerződést, pedig az összeg felét már kifizették. „Aggasztó, akár a budapestiek közlekedésének biztonságát is veszélyeztető műszaki hiányosságai vannak a tesztelés alatt lévő, Alstom metrókocsiknak" - ezt állította a fővárosi Fidesz-frakció egy hónappal ezelőtt.


A Népszabadság is beszámolt róla, hogy a - fővárosi közgyűlésben - ellenzéki politikusok szerint a Budapestre megérkezett első három kocsi egyike sem üzemképes. Wintermantel Zsolt fideszes képviselő akkor azt mondta: felvetődik a kérdés, hogy a metrókocsik tesztelésére előírt tizenötezer kilométerből a francia tesztpályán lefutott tizennégyezret valóban teljesítették-e. A képviselő szerint az Alstom a kocsik befogadóképességét és az átjárók magasságát utólag csökkentette, a menekítőajtó sem felelt meg a magyar szabványnak, az átépítés költségeit a gyártó a BKV-val akarja kifizettetni.


2008, Katowice. Demszky Gábor az Alstom alelnökével és a Budapestre szánt szerelvénnyel. Korai volt az öröm (fotó: MTI - Koszticsák Szilárd)
2008, Katowice. Demszky Gábor az Alstom alelnökével és a Budapestre szánt szerelvénnyel. Korai volt az öröm.
(fotó: MTI - Koszticsák Szilárd)


Nem tudják igazolni egyelőre azt sem, hogy a járművek megfelelnek a tűzvédelmi szabványnak. A tesztek során nagymértékű kerékkopást észleltek, ami azt eredményezheti, hogy akár fél év után kereket kell cserélni a vadonatúj metrókocsikon. Wintermantel furcsállotta, hogy egy korábbi, éjszakai tesztfutásról készült -hibaeseményeket rögzítő - jegyzőkönyvet sem a tesztelő sofőr, sem a segédsofőr nem írta alá. A fideszes politikus egy hónappal ezelőtt már figyelmeztetett: ha az Alstom a hónap végére sem tudja engedélyeztetni a kocsikat, úgy a főváros fel kell mondja vele a szerződést; annak ellenére is, hogy előlegként harmincmilliárdot már kifizettek a franciáknak.


Wintermantel akkor lapunknak nyilatkozva elismerte: ha felmondanák a szerződést, az „katasztrófális következményekkel" járna, de az, a mostani városvezetés felelőssége - tette hozzá. Mindenesetre a Fővárosi Közgyűlés június 3-án arról döntött, hogy ha az Alstom nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt az új metrókocsikra július végéig, akkor a főváros felbontja a szerződést.


Most - annak ellenére, hogy a hatóság döntése egyelőre nem jogerős - úgy tűnik, hogy ez elkerülhetetlenné vált. Annyit tudni, hogy az NKH szerint az engedélyezési eljárás során nem bizonyosodott be, hogy a „Metropolis" fékrendszere megfelel a jogszabályban előírtaknak, illetve az sem, hogy az „előírt biztonsági szintet képviseli". Az NKH álláspontja szerint az alkalmazott műszaki megoldás nem zárja ki egyértelműen a jármű "akaratlan indíthatóságát", valamint szükség van a vonatvezérlő szoftverek további módosítására és hitelesítésére is.


A francia céggel még 2006 májusában írták alá az M2 és az épülő M4 metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és leszállítására szóló megállapodást. A hatvanötmilliárdos megbízás értelmében az Alstomnak a 2-es metró vonalára huszonkettő (egyenként öt kocsiból álló szerelvényt), míg a még építés alatt lévő 4-es metró sínpályájára tizenöt darab (egyenként négy kocsiból álló szerelvényt) kell legyártania.


Demszky Gábor az ügy miatt kezdeményezte a két illetékes fővárosi szakbizottság jövő heti rendkívüli ülését. Erre várhatóan a BKV elkészíti a szerződésbontással járó esetleges problémák összesítését. Arról, hogy végül tényleg felmondják-e a megállapodást a franciákkal, leginkább csak augusztus végén dönthet a főváros vezetése. Az mindenesetre problémás lehet, hogy az Alstom már legyártotta a 2-es metró vonalára szánt és a megrendelésben szereplő huszonkét szerelvényt. Igaz, mindezt úgy tette, hogy nem volt még birtokában a most megtagadott engedélyeknek.


A szerződés felbontása nemcsak anyagi következményekkel járhat, hanem azzal is, hogy a 4-es metróvonal átadása tovább csúszik. Utóbbi egyébként sem mondható problémamentesnek. Legutóbb olyan hírek jelentek meg, miszerint a kormány azon gondolkodik, hogy nem fogja finanszírozni a négyes metró építésének második szakaszát. Nagy Anna kormányszóvivő ezzel kapcsolatban korábban azt mondta: lesz 4-es metró, „az azonban tény, hogy ráfér egy nagy átvilágítás erre a beruházásra". A Fidesz politikai hisztériakeltésről beszélt, mondván semmiféle döntés vagy döntés-előkészítés nincs a metróépítés leállításáról. Ezt egyébként Orbán Viktor miniszterelnök is megerősítette később egy sajtótájékoztatón.


Tarlós István, a Fidesz főpolgármester-jelöltje ezzel kapcsolatban az InfóRádió „Aréna" című műsorában nemrég arról beszélt, hogy egyelőre nem lehet tudni, mennyi pénz hiányzik majd a projekt megvalósításához ősszel, amikor várhatóan lecserélődik a főváros vezetése is. Mint mondta, az új metró építésére az Európai Unió a mai napig nem adott egy fillért sem, ám hatvanmilliárd forintra - tizenegy rendbeli szabálytalan közbeszerzési eljárás miatt - megbüntette Budapestet, ráadásul az alagutat építő cégnek is van egy harmincötmilliárdos többletkövetelése. E két tétel nagyjából százmilliárd forintot tesz ki, és ez még csak az építkezés első szakaszára vonatkozik - fejtegette Tarlós István.


A fideszes főpolgármester-jelölt már akkor jelezte: a francia kocsikkal „sincs minden rendben", a szerelvényeket egy francia, a vezérlő elektronikát pedig egy német cégtől rendelték meg az illetékesek, ám azt egyik szerződésben sem kötötték ki, hogy a beszállítóknak garanciát kell vállalniuk a két rendszer kompatibilitására. "A projektigazgatóság szakemberei titokban elmondták, hogy még az olyan országokban, ahol a két munkát egy cégtől rendelték meg, is nagyon sokba került az összehangolás, és volt, hogy ez tíz hónapig is eltartott. Itt a várost fogja terhelni ez a többletköltség is, és akár egy évig is elhúzódhat, amíg a rendszer működőképes lesz. Ezért mondják a szakemberek, hogy 2013-nál előbb a metró biztosan nem lesz már készen" - mondta pár hete Tarlós István.


Az Alstom vizsgálja a fellebbezés lehetőségeit


Az Alstom jogi és technikai szakértők bevonásával vizsgálja, hogy fellebbez-e a Nemzeti Közlekedési Hatóság határozata ellen - olvasható a közleményükben. Az Alstom tájékoztatása szerint az NKH a fékrendszer miatt utasította el az engedély kiadását. Mint írták, a kötött pályás járműveiken használt fékrendszerek hasonlóak az Európában széles körben alkalmazott metrófékekhez, de a magyar előírásoknak nem felel meg. Az Alstom derogációt kért (azaz mentesítést e szabály alól), de ezt a hatóság nem adta meg.



(nol.hu)




 

Hozzászólások

 
0 #1 Apróka 2010-08-05 13:52
Wintermantel úrnak lesz Újpesten is mit felülvizsgálni ősztől, mert bizony itt sincs minden rendben pl. a játszótér felújításokkal kapcsolatban.
 

Már nem lehet hozzászólni a cikkhez.