Névnap

Ma 2017. szeptember 23., szombat, Tekla és Líviusz napja van. Holnap Gellért és Mercédesz napja lesz.

Eseménynaptár

A naptárban fehér keretben szereplő napok jelölik az eseményeket
szeptember
H K Sz Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Hírlevél

Oldal ajánlás

Újpest Kártya

Újpest Kártya

Ismerje meg!

Széll Kálmán Terv: intézkedések az államadósság csökkentésére

Ki olvas minket?

Oldalainkat 24 vendég böngészi
A főváros megfellebbezi a francia bíróság döntését Nyomtatás E-mail
2010. december 29.

 

Lengyelországban a korrupcióellenes ügyészség vizsgálja a varsói metrókocsik beszerzését. Két embert előzetes letartóztatásba helyeztek egy svájci bankár vallomása alapján, egyikük a helyi városháza vezető beosztású munkatársa. A lengyel főváros szállítója ugyanaz a francia cég volt, mint Budapesté. A hazai metrókocsitendert a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a hatóságokkal vizsgáltatná ki, a főváros vezetése pedig az elszámoltatási kormánybiztoshoz fordult.

 

A francia gyártó metrókocsijai közlekedhetnek a kettes metró vonalán, ha beszerzik a végleges típusengedélyeket. Az Alstomnak már nincs szerződése a BKV-val, a megállapodást a közlekedési vállalat októberben felmondta. Az Alstom otthon perelt, és egyelőre nyerésre áll. A francia bíróság megtiltotta, hogy a BKV visszakapja a szerelvényekre előlegként kifizetett 30 milliárd forintot.

 

Tarlós István korábban a HírTV Kontraszt című műsorában arról beszélt, hogy szeretnének megegyezésre jutni a francia cégóriással. A főpolgármester úgy fogalmazott, hogy "úri kaszinókban nem divat az a viselkedés, amit a nagy külföldi szállító bemutatott". Tarlós kiemelte, hogy "borzasztó" szerződést kötött az Alstommal a korábbi városvezetés.

 

Nem szállítás esetén 30 milliárdot "bukik" a főváros

 

A főpolgármester egyértelművé tette: nincs egyezség, amíg a járműveken az üzemi és a biztonsági fék nem működik egymástól függetlenül. A főváros megfellebbezi a francia bíróság döntését, és közben arra kéri Budai Gyula elszámoltatásügyi kormánybiztost, vizsgálja meg a metrókocsi-szerződést. A kontraktust 2006 májusában írták alá Demszky Gábor jelenlétében. Budai az üggyel kapcsolatban kiemelte, hogy "mindenképpen vizsgálódni kell, vizsgálódni is fogunk". A kormánybiztos többek között azt találta "gyanúsnak", hogy a főváros nem teljesítés esetén is 30 milliárdot "bukik".

 

Aba, Demszky és Medgyessy

 

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület hatósági vizsgálatot sürget. "A VEKE döbbenten értesült arról, hogy ilyen szinten lehet packázni a fővárosi önkormányzattal, illetve a BKV-val egy olyan gyártónak, amely több éves késedelemben van a szállítással, és nem volt képes megfelelni a magyar hatósági előírásoknak, aztán még be is perelte az egyik kiemelt vevőjét. Egész egyszerűen ez a viselkedés az üzleti életben teljes szokatlan és ismeretlen" - mondta el az egyesület alelnöke, Dorner Lajos.

 

A VEKE szerint a hatóságoknak a szerződést aláíró Aba Botond volt BKV-vezér mellett meg kell hallgatniuk Demszky Gábor volt főpolgármestert és Medgyessy Péter korábbi kormányfőt is. A volt szocialista miniszterelnök a Kontrasztban adott interjúban elismerte, hogy tanácsadócégének "természetesen" volt kapcsolata az Alstommal.

 

Gyanú és letartóztatás Varsóban

 

Varsóban lassan 10 éve közlekednek Alstom-metrókocsik, ez a budapesti szerelvények előtípusa. A lengyel tendert a gyanú szerint a pénz tette olajozottá. 2010 elején derült ki, hogy a varsói metró egykori vezetőjét és a városháza egyik vezető beosztású munkatársát lefizették. A Lengyel Központi Korrupcióellenes Hivatal közleményében az áll: mindkettőjüket letartóztatták; annak a svájci banknak az alkalmazottja buktatta le őket, ahová a kenőpénz érkezett. Varsóban a legutóbbi metrókocsi-pályázatból az Alstomot ki is zárták, az új szerelvényeket egy német-lengyel konzorcium szállítja majd.

 

 

(hirtv.hu)

 

Már nem lehet hozzászólni a cikkhez.