static-aside-menu-toggler
gkSearch

Az előző önkormányzati választások előtt Újpest Önkormányzata egyhangúan (a baloldali képviselők támogatásával) úgy döntött, hogy a fővárossal együttműködésben egy kölcsönösen előnyös konstrukcióban értékesíti, egy sport és rekreációs célokra kialakított telkét a Magyar Íjász Szövetségnek, hogy ott egy Íjász Központot építhessen.

A beruházás a Vadászati Világkiállítás egyik attrakcióját jelentő nemzetközi íjászverseny és később világversenyek megrendezésének helyszíne lehetett volna, amellett, hogy edzési lehetőséget biztosít az íjász sportolóknak.

Ezt az egyhangúan elfogadott megállapodást, az önkormányzati választási kampányban, a Déri Tibor polgármesterjelölt által vezetett baloldal megtámadta, majd a beruházást a hatalomra jutása után ellehetetlenítette. Szembesülve azonban, hogy ezzel olyan károkat okoznak, amelyek milliárdos kártérítési igény alapját jelenthetik, pánikszerűen próbáltak a lehetetlen helyzetbe hozott MÍSZ-szel, egy csereingatlan biztosításával megállapodni. Az ingatlancsere ügyének folyamatában vélhetőben több száz millió forintos, rosszabb esetben milliárdos kárt okoznak az Önkormányzatnak. Az Íjász Központ ügyének három éve tartó folyamata a politikai károkozás iskolapéldája.

Újpest vezetése hozzájárulhatott, hogy tényleges és érvényes megállapodás nélkül a MÍSZ építkezni kezdjen egy önkormányzati tulajdonú területen. Emiatt ma a Külső-Szilágyi út mellett egy közművek és közúti kapcsolat nélküli, Újpest Önkormányzatának tulajdonában álló területen, egy félig elkészült, a MÍSZ tulajdonában álló Íjász Csarnok található.

A jelenlegi állapothoz vélhetően többszörös törvénysértések vezettek, de ennek tisztázását a Déri Tibor vezette baloldali városvezetés minden módon akadályozni próbálja.

Az elkövetett szabálytalanságok és a bűncselekmények alapos gyanúját is felvető törvénytelenségek miatt az „Íjász ügyben” a FIDESZ újpest önkormányzati frakciója a következő képviselő-testületi ülésen újból eseti vizsgáló bizottság létrehozására tesz javaslatot – az előző testületi ülésen ezt elutasította a baloldali többség - és fegyelmi eljárás lefolytatását kezdeményezi Déri Tibor polgármester és Czigler László alpolgármester ellen.
Alapos a gyanú arra, hogy ismeretlen tettes(ek)

  • hivatali visszaélés
  • közokirat hamisítás
  • hűtlen kezelés
  • csalás bűncselekményét vagy kísérletét követték el.

Hivatali visszaélés

Az Önkormányzat a 11/2020. (IV.9.) önkormányzati rendeletében

„Újpest településrendezési feladatainak megvalósítása érdekében - változtatási tilalmat rendel el a Budapest IV., 76546/16 hrsz.-ú ingatlanra.”

A változtatási tilalommal érintett ingatlannak a Magyar Íjász Szövetség a tulajdonosa.

A változtatási tilalom egy helyrajzi számra történő elrendelése - azaz kifejezetten egy tulajdonos jogainak korlátozása - jogellenes, ezért felmerül az ismeretlen tettes vagy tettesek által elkövetett hivatali visszaélés bűncselekményének alapos gyanúja.
A jogellenes rendelet előterjesztője nem ismert. Vélhető, hogy Déri Tibor polgármester volt, aki a koronavírus járványvészhelyzetben a Képviselő-testület nevében eljárva egyszemélyben határozott az önkormányzati rendeletről is. A rendelettel a polgármester egy folyamatban lévő jogvitába avatkozott be, amivel az Önkormányzatot akarta tisztességtelen előnyhöz juttatni az Íjász Szövetséggel szemben.

Közokirat hamisítás

  • A Képviselő-testület egyszerű többségi határozattal Önkormányzat és az Íjász Szövetség között létrejött csereszerződés módosítását.
  • A Képviselő-testület által jóváhagyott szerződés és a felek által aláírt szerződés között jelentős szövegbeli eltéréseket találtunk.
  • A Képviselő-testület nem az aláírt szerződésnek megfelelő jogügyletet hagyta jóvá.
  • Az eltérések az Önkormányzat hátrányára befolyásolják az ingatlancsere értékarányosságát.

Mivel a Képviselő-testület 153/2022.(VI.22) sz. határozatával 2022. június 22-én elfogadott csereszerződés és a Kormányhivatalhoz jóváhagyásra benyújtott, a felek által 2022. július 14-i keltezéssel aláírt csereszerződés között több, az ingatlancsere értékarányosságára kiható eltérés van, ezért felmerül ismeretlen tettes vagy tettesek által elkövetett közokirat hamisítás bűncselekményének alapos gyanúja
Hűtlen kezelés

Több olyan körülmény van, ami felveti, hogy az ingatlancseréhez készült értékbecslés túlértékeli a MÍSZ tulajdonában álló ingatlan értékét.

Egyrészt azzal, hogy nem veszi figyelembe a csereingatlanok övezeti besorolása közötti különbségeket, az önkormányzati tulajdonban álló ingatlannak, ahogy a következő táblázatból kiderül, sokkal jobbak a beépíthetőségi lehetőségei:

1. Íjász telek, 2. Önkormányzati telek

Másrészt az ugyanabban az időben, amikor az Íjász telek értékbecslése készült, az Önkormányzat értékbecslést készíttetett a közvetlen szomszédságában lévő telekre. A telek övezeti besorolása Vi-2/IV-9/12. Az ingatlanra tervezett 55 lakásos társasház megvalósítási költségeinek becsült összege: 4 mrd Ft + Áfa. Az értékesítéséből becslés szerint a beruházás megkezdésétől számított 2 év után mintegy 4,5 mrd Ft + Áfa árbevétel realizálható.

A két ingatlan értékbecslésének összehasonlítása:

Az Önkormányzat ingatlanának értéke nettó: 53 510 Ft./m2, bruttó: 67 957 Ft.

A MÍSZ ingatlanának értéke nettó: 57 510 Ft./m2, bruttó: 71 888 Ft.

Az értékbecslés a MÍSZ ingatlan értékét 7,5%-kal magasabbra hozta ki, mint a két év alatt félmilliárd forint nyereséget termelő szomszédos ingatlan értéke.

Az értékbecslése szerint az erősen behatárolt lehetőségekkel bíró és jelenleg változtatási tilalom alatt álló, erdőnek szánt íjász telek értékesebb, mint a két év alatt félmilliárd nyereséget hozó közvetlenül mellette elhelyezkedő építési telek. Ezek figyelembevételével az önkormányzati és MÍSZ tulajdonú telkek cseréje során akár százmilliós eltérés is lehet, az önkormányzat hátrányára.

Az Önkormányzat által megrendelt értékbecslések alapján a két ingatlan értékarányossága megkérdőjelezhető, ezért felmerül ismeretlen tettes vagy tettesek által elkövetett hűtlen kezelés bűncselekményének alapos gyanúja. Az Önkormányzat és a MÍSZ 2022. július 14-én elfogadott csereszerződésben hivatkozott Használati Megállapodás helyett Együttműködési Megállapodást írt alá.

A Megállapodás három részből áll:

  1.  Út és közműfejlesztés
  2.  Használati jog
  3.  Bérbeadás

Ezek esetében olyan – százmilliós ráfordítást is igénylő - kötelezettségeket vállal az Önkormányzat, amelyekről a Képviselő-testület nem döntött, ezekről tudomása sem volt. A Megállapodás tartalma szerint mindegyikben megállhat a hűtlen kezelés gyanúja.
A Megállapodásban az Önkormányzat vállalta, hogy a MÍSZ-nek felajánlott cseretelek közművesítését azzal, hogy az építmények (közművek és út) - havi 1.000.000.-Ft késedelmi kötbér vállalása mellett, legfeljebb 15 000 000,- Ft összeg megfizetéséig - legkésőbb 2022. október 31-ig elkészülnek. A tervezéshez, kivitelezéshez és üzembehelyezéshez szükséges időt figyelembe véve kizárt, hogy a beruházás három és fél hónap alatt elkészüljön.

Jelenleg nincs olyan önkormányzati beruházás, ami ingatlan környezetében út és közmű kialakítását igényelné, ezért az alulról becsült ~ 300-400 millió forintba kerülő beruházás csak a MÍSZ érdekét szolgálja, ezért felesleges és a cserearányokat felborító költséget jelent az Önkormányzatnak.

Az Önkormányzat leplezetten azt vállalja, hogy megépíti az út és közmű csatlakozásokat a MÍSZ ingatlanához. Viszont már a Megállapodás aláírásakor tudható volt, hogy a közművek és az utak a vállalt határidőre nem épülhetnek meg, ezért felmerül az ismeretlen tettes vagy tettesek által elkövetett hűtlen kezelés bűncselekményének alapos gyanúja.
Használati jog

Az Önkormányzat és a MÍSZ megállapodnak abban, hogy a beruházás elősegítése céljából az Önkormányzat tulajdonát képező ingatlanrészekre, a több (összesen ~ 6,3 hektár területű) ingatlanra a metró beruházás megvalósításáig, de legfeljebb 2036. december 31. napjáig az Önkormányzat ingyenes használati jogot enged.

Újpest vagyonáról és a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló önkormányzati rendeletének 39. § (1) bekezdése értelmében:

„Az önkormányzati vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes, bármely jogcímen történő átruházásáról, vagy a vagyon egyéb módon történő, ingyenes vagy kedvezményes hasznosításáról 50 millió forint értéket meghaladóan a Képviselő-testület dönt.”

Az ingyenes használatba adáshoz előzetes képviselő-testületi döntésre lett volna szükség.

Mivel az Önkormányzatra jutó, évente ~ kilencvenmillió forintra becsült használati jog a Képviselő-testület jóváhagyása nélkül, ingyen kerül átadásra a MÍSZ-nek, felmerül az ismeretlen tettes vagy tettesek által elkövetett hűtlen kezelés bűncselekményének alapos gyanúja.

Csalás

A Megállapodás a Fővárosi Önkormányzat ½ tulajdonában álló ingatlanokat az Újpesti Önkormányzat tulajdonaként állítja be, és azokra az előbb említettek szerint a MÍSZ-nek ingyenes használati jogot biztosít, ezért felmerül az ismeretlen tettes vagy tettesek által elkövetett csalás bűncselekményének alapos gyanúja.

A Megállapodás szerint az Önkormányzat vállalja, hogy rendezvények megtartása céljára 2022. december 31-ig - két alkalommal - bérbe veszi az Íjász központot. Az Önkormányzat ezért bérleti díjat fizet, melynek összege bruttó 1400,- Ft./m2/alkalom. Az, hogy alkalmanként mekkora összeg lesz a bérleti díj, a szerződésből nem számolható ki. Becslés szerint a bérleti díj alkalmanként ~ másfélmillió és kilencmillió forint között lehet.

Az Íjász Csarnok félkész épülete egy út és közmű nélküli építési területen áll, nem alkalmas és ilyen rövid idő alatt nem is tehető alkalmassá önkormányzati rendezvények megtartására.

Mivel bérlés célja nem ismert, illetve a Megállapodás aláírásakor is tudható volt, hogy az Íjász Csarnok 2022. december 31-ig nem készül el, feltételezhető, hogy színlelt szerződésről van szó. Ezért felmerül az ismeretlen tettes vagy tettesek által elkövetett csalás bűncselekményének alapos gyanúja.

Íjász botrány - sajtótájékoztató https://ujpestifidesz.hu/images/content_img/2022/09/ni0922.jpg Super User